W piątkowe popołudnie, 27 stycznia 2017 roku, w Galerii Miejskiej (budynek Teatru Miejskiego, pl. Klasztorny 2) odbył się wernisaż malarstwa autorstwa Pawła Wyborskiego. Ekspozycję zatytułowaną „Ikonopejzaże, czyli pejzaże metafizyczne” oglądać można do końca lutego od wtorku do piątku w godzinach 12.00-18.00 oraz w sobotę od godz. 10.00 do 16.00. Wstęp jest wolny.

    Autor prac od lat prowadzi malarski dialog z tematyką ikony. Szuka granic tego fenomenu. Zagląda na drugi plan ikonowych przedstawień. Wyciąga z ikony elementy pejzażu i na ich skrawach zarówno poszukuje, jak i buduje własne uzasadnienie.
    Na ekspozycję składają się tytułowe ikonopejzaże, a także niesakralne przedstawienia, przywołujące charakterystykę ikony w sposób nieoczywisty, biorące za punkt wyjścia to, co w ikonach traktowane jest marginalnie – pejzaż. Obrazy wizerunkowe, abstrakcyjne i te o tematyce pejzażowo-miejskiej dopełniają się, mocno eksponując wspólną ikonową inspirację.

    Punktem wyjścia konceptu obrazków o ikonach jest założenie, że ikona, wbrew niektórym obiegowym opiniom, nie jest tworem skostniałym, obliczonym na reprodukowanie się wedle dawno ustalonych schematów – czytamy w katalogu wystawy.

    „Ikonopejzaże są częścią szerszego projektu. W obrazach o ikonach chodzi o to, by nawiązywać do ikony w sposób luźny, niekanoniczny, czerpać ze stylistyki ikony. Staram się wyciągnąć elementy z drugiego i trzeciego planu i wokół nich budować całościową opowieść. Zacząłem ją snuć jakieś 6 lat temu. Ten cykl cały czas żyje. Jedne obrazy trafiają do nowych właścicieli, inne żyją w warsztacie w niezmienionym kształcie, ale są też takie, które poddaję nieustannym przeróbkom, penetrując dogłębnie swoiste mikroświaty, z wątku pobocznego tworząc wątek główny” – mówił autor wystawy Paweł Wyborski.

    Absolwent socjologii kultury na Uniwersytecie Gdańskim (1999), z malowaniem i rysowaniem związany jest od dzieciństwa. W latach 1993-1995 pobierał prywatne nauki u Anny Królikiewicz z gdańskiej ASP, dziś profesor tej uczelni. Od 1998 roku regularnie wystawia swoje prace w kraju i poza jego granicami. Temat współczesnej duchowości, przemian religijności, estetyzacji codziennej praktyki społecznej i przemian konsumpcji fascynował go od zawsze.

 
baner
 
    Paweł Wyborski, urodzony w Starogardzie Gdańskim, a obecnie mieszkający w Gdańsku, porusza się w ramach tradycyjnej olejnej techniki laserunkowej. Jest autorem ikonopejzaży i obrazów o ikonach. Brał udział w ponad trzydziestu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Holandii i Belgii, oraz kilkunastu wystawach zbiorowych – w Polsce, Danii, Hiszpanii czy Stanach Zjednoczonych. Jest laureatem stypendium kulturalnego Miasta Gdańska (2016) oraz stypendium kulturalnego Prezydenta Starogardu Gdańskiego (2016). W 2016 roku nagrodzony został „Kociewskim Gryfem” – nagrodą starosty starogardzkiego dla Twórcy Roku 2015 za cykl „obrazów o ikonach” oraz nominowany do „Wierzyczanki” – nagrody Prezydenta Starogardu Gdańskiego w dziedzinie kultury. Jest właścicielem starogardzkiej Klubokawiarni Szafa, która pełni również funkcję autorskiej galerii.
 
 
Paweł Wyborski o wystawie:
„Punktem wyjścia konceptu obrazów o ikonach jest założenie, że ikona, wbrew niektórym o biegowym opiniom , nie jest tworem skostniałym, obliczonym na reprodukowanie się wedle dawno ustalonych schematów. Wolę potraktować ją jako temat żywy i pokusić się o sprawdzenie granic tego fenomenu, poszukiwać jego substancji . Od lat prowadzę malarski dialog z tematyką ikony… Ważną kategorią obrazów o ikonach są odniesienia do dalszych planów ikonowych przedstawień: scen miejskich, fasad budowli, kraj obrazu. Roboczo określam je ikonopejzażami lub pejzażami metafizycznymi. Frapujące jest zarówno penetrowanie tych przestrzeni ukrytych po za główną ogniskową przedstawienia, swoistych mikroświatów, trochę didaskaliów, w oryginale marginalizowanych i traktowanych służebnie wobec wątków głównych, jak i powierzanie im głównej roli w przedstawieniu. Ikonopejzaże wyciągają z ikony elementy pejzażu i na takich skrawkach próbują znaleźć własne uzasadnienie. Ich fundamentem pozostaje w moim odczuciu świetlistość i materialność. Świetlistość związana jest zużyciem złota, choć nie są to złocenia typowo ikonowe, bo pochodzące ze złotych pyłów, a nie płatków, często wykorzystujące szeroką paletę złocistych odcieni, także bliskich srebru. To naturalne nawiązania do Pawła Florenskiego i przekonania, że „ikonę maluje się na świetle”, jako że światło właśnie stanowi konstytutywny element ikony. Z kolei ich immaterialność (luźne nawiązanie do Lyotarda) polega na tym, że przedstawienia zostają osnute wokół przenikających się materii drzew, budynków i powietrza”.

Wybrane wystawy indywidualne:
2016  Galeria Akcent, Grudziądzkie Centrum Kultury Teatr
2016  Galeria Ring/Galeria Sztuki w Legnicy
2016  Galeria Filharmonii Kaszubskiej, Wejherowo
2016  Galeria Zamkowa, Zamek Joannitów, Skarszewy
2016  Galeria A, Starogard Gdański
2015  Galeria Zmienna, Supraśl
2015  Galeria Mariacka, Gdańsk
2015  Ikonostas, Klubokawiarnia Szafa, Starogard Gdański
2015  Galeria 24B, Starogard Gdański
2009  Media Center, Astana, Kazachstan
2009  Mała Galeria, Gdańsk
2008  Galeria A, Starogard Gdański
2007  Galerie Nieuw Schoten, Haarlem, Holandia
2007  Galerie Rodipa/Concipio, Tienen, Belgia
2005  Galerie Nieuw Schoten, Haarlem, Holandia
2005  Galerie Concipio, Lubeek, Belgia
2005  Mała Galeria, Gdańsk
2004  Galeria Pod Przepiórczym Koszem, Legnica
2004  Galeria A, Starogard Gdański
2002  Galerie Embryo2, Lubbeek, Belgia
2002  PII Gallery, Filadelfia, USA
2001  Leda Gallery, Chicago, USA
2001  Galeria Mariacka, Gdańsk
2001  Galeria Na Lewo, Malbork
2000  Ratusz Miejski, Kościerzyna
2000  Galeria Na Lewo, Malbork
2000  Centrum Kultury, Gniew
2000  Galeria na Zamku Joannitów, Skarszewy
1999  Miejski Dom Kultury, Gdańsk
1998  Ratusz Staromiejski, Gdańsk